Ce este postul?
de Pr. Vasile Gavrila

   A vorbi despre post si chiar a-i da o definitie pare foarte simplu deoarece postul este cunoscut in toata lumea, in toate traditiile si culturile lumii. Stim, de asemenea, ca se refera la un anumit set de reguli restrictive din punct de vedere, mai ales alimentar.

   Iata in ce fel au inteles si au definit postul unii dintre cei mai mari asceti ai crestinismului, de la care ni s-au pastrat fie cuvinte de invatatura, fie simple sfaturi sau cugetari sub forma de sentinte:

   "Fratilor, imbuibarea pantecelui este maica desfranarii, iar postul si infranarea este bogatia sufletului; deci aceasta sa ne silim sa o castigam cu smerita intelepciune, pazindu-ne de mandrie, placere si lauda oamenilor care este maica tuturor rautatilor."

   "Fiilor, bine este a-l satura pe cel sarac si flamand si asa sa postesti."

   "A intrebat avva Iosif pe avva Pimen cum trebuie a posti. I-a zis avva Pimen lui: eu voiesc ca cel ce mananca in fiecare zi, cate putin sa manance, ca sa nu se sature..."

   "Acolo e adevarata sarbatoare, acolo unde e mantuirea sufletelor, unde e pace si intelegere, unde e alungat orice gand lumesc, unde e izgonit strigatul, zgomotul, umbletele bucatarilor, taierile de animale; unde in locul acelora salasluieste linistea, pacea, dragostea, bucuria, bunatatea si alte nenumarate bunatati ... Postul este hrana sufletului; si, dupa cum hrana trupeasca ingrasa trupul, tot asa si postul face mai puternic sufletul, il face mai usor, ii da aripi, il face sa stea la inaltime, sa se gandeasca la cele de sus si sa se ridice mai presus de placerile si dulcetile acestei vieti."

   Desi exemplele pot continua, ne oprim la aceste cateva cugetari alese dupa un singur criteriu: in cuvinte putine si simple, autorii lor surprind problema postului in profunzime. Plecand de la acestea, va invit sa incercam foarte pe scurt - sa intelegem care este continutul si sensul postului, in general.

   Dupa cum am semnalat deja si dupa acum constatam din spusele sfintilor citati, avem impresia ca postul se refera, mai ales, la mancare sau asa cum intelegem foarte multi dintre noi, numai la mancare. Doresc sa afirm dintru inceput ca postul nu poate fi limitat la mancare, ci are un aspect material si un aspect spiritual, el reprezentand un mijloc si o cale de desavarsire a omului, care este si trupesc, dar si sufletesc. Din punct de vedere material, se refera, intr-adevar la hrana omului si, in general, la "miscarea trupului", iar din punct de vedere spiritual la hrana sufltului si la miscarea sufletului, avand in vedere desavarsirea trupeasca si sufleteasca.

   De asemenea, subliniez faptul ca postul nu a intervenit in viata omului dupa caderea in pacat, ci a fost dintre inceput o dimensiune ontologica a omului si, in consecinta, nu trebuie raportat la caderea omului, ci la desavarsirea lui. Ce inseamna acestea? Ca omul a fost creat de Dumnezeu trup si suflet intr-o stare de desavarsire relativa, cu posibilitatea de a ajunge la desavarsirea absoluta, dupa har, prin lucrare, prin efort personal. Desavarsirea la care era chemat omul, subliniata de Scriptura prin sintagma "dupa asemenarea cu Dumnezeu" (Facerea 1, 26) viza atat trupul cat si sufletul, care erau in armonie, lucrand impreuna, neantagonist. Asadar, daca partea spirituala a omului era prin fire inclinata spre comuniunea cu Dumnezeu, fiind rationala, partea trupeasca, materiala a omului colabora cu acesta prin intermediul simturilor carem prin supunere de bunavoie fata de voia dumnezeiasca si prin renuntare, prin jertfa, urmau sa fie eliberate si ele (simturile) de greutatea materiei si spiritualizate, conducandu-l pe om la comuniunea cu Dumnezeu. Comuniunea cu Dumnezeu putea fi deci realizata atat in plan material, cat si in plan spiritual.

   Datorita faptului ca desavarsirea tinea de libertatea omului si de efortul lui personal, Dumnezeu l-a supus unui test, unei incercari, in fata careia sa-si poata exercita libertatea: l-a asezat in rai, spunandu-i: "Iata, va dau toata iarba, ce face samanta, de pe toata fata pamantului si tot pomul, ce are rod cu samanta intr-insul. Acestea vor fi hrana voastra" (Facerea 1,29) si "Din toti pomii din rai poti sa mananci . Iar din pomul cinostintei binelui si raului sa nu mananci, caci, in ziua in care vei manca din el, vei muri negresit!" (Facerea 2,16-17). Asa cum era creat , in starea edenica, omul apare ca o persoana flamanda si insetata, iar raiul, universul, ca o masa bogata, din care urma sa se infrupte in anumite conditii, stabilite de Creator si pe care el le putea respecta sau nu, fiind liber deplin. Deci, viata era data de Dumnezeu, iar hrana este oermisa si mentinerii acesteia (vietii), insa nu e datatoare de viata. Omul trebuia sa fie contient si convins de aceasta si prin renuntare sa transofrme foamea si setea materiala intr-o foame si sete spirituala - dupa Dumnezeu, urmad a trai in Imparatia lui Dumnezeu ca ingerii din ceruri, unde nu se mananca, nu se bea. Insa, omul s-a inselat gandind ca prin mancare poate sa ajunga asemenea lui Dumnezeu - "in ziua in care veti manca din el (pomul cunostintei binelui si raului) vi se vor deschide ochii si veti fi ca Dumnezeu, cunoscand binele si raul" (Facerea 3,5) si nu prin ascultare si renuntare de bunvoie. Cu alte cuvinte, omul nu l-a mai vazut pe Dumnezeu ca singurul izvor al vietii, inlocuindu-l cu ceva din ordinea creatului, cu mancarea. Aceasta logica inoculata de diavol va fi dezmintita de Dumnezeu, Care i-a hranit pe iudei in chip minunat in pustie: "Te-a smerit si te-a pedepsit cu foamea si te-a hranit cu mana ... ca sa-ti arate ca nu numai cu paine traieste omul, ci cu tot cuvantul ce iese din gura Domnului" (Deuteronomul 8,3) si de Hristos, confruntat cu foamea si cu setea materiala si ispitit de diavol cu aceeasi logica a lui, aratand falsitatea acestuia: "Nu numai cu paine va trai omul, ci cu tot cuvantul care iese din gura lui Dumnezeu" (Matei 4,4).

   Deci, daca in rai postul consta in primirea cu bucurie si cu multumire din cele ingaduite de Dumnezeu, si avea menirea de a-l spiritualiza pe om si de a-l conduce la comuniunea deplina cu Dumnezeu, el va avea acelasi rol si dupa caderea in pacat , cu o singura diferenta: in urma pacatului, omul a dobandit o si mai mare pondere materiala, devenind carnal, inclinat spre placere, spre patima si in consecinta, postul va avea menirea de a converti patimile in acte creatoare, spirituale. Din acest motiv, revenind la ideea initiala si la afirmatiile Sfintilor Parinti citati, postul alimentar este doar prima etapa, dupa care urmeaza cel spiritual si deprinderea virtutiilor. Una din cantarile bisericesti din Postul Mare spune: "De bucate postind, suflete al meu, si de pofte necuratandu-te, in desert te lauzi cu mancarea; ca de nu ti se va face tie pricina de indreptare, ca un mincinos vei fi urat de Dumnezeu si demonilor cei mai rai te vei asemana, care niciodata nu mananca. Deci, cauta sa nu faci netrebnic postul pacatuind; ci nemiscat sa ramai spre poruncile cele fara cale, parandu-ti ca stai inaintea Mantuitorului Celui Ce s-a rastignit si mai ales, ca te rastignesti impreuna cu Cel Ce s-a rastignit pentru tine, strigand catre El: "Pomeneste-ma, Doamne, cand vei veni intru Imparatia Ta".

   De aceea, putem concluziona ca postul este renuntarea, de bunavoie, a omului la placeri si primirea cu multumire si cu bucurie a tot ceea ce-i da Dumnezeu in viata, avand ca motivatie dragostea de Dumnezeu Care-l vrea curat si neprihanit.

   Alte articole pe tema Despre post si infranare:

   Insemnătatea postului pentru om de Sf. Ignatie Brianceaninov
   Virtutiile medicale ale postului de Mihai Popa

Sursa: RazboiulNevazut.org

» Informatii de folos si pe SufletOrtodox.ro (Arhiva - Biblioteca Ortodoxa - Audio, video, carti, documente)

Biserica Oborul Nou, cu numele sau vechi "Oborul din Vii",  cunoscuta si sub numele de Biserica Avrig sau Popa Lazar dupa numele primului ei preot slujitor si ostenitor impreuna cu ctitorii la cladirea ei, este situata la intersectia strazii Avrig cu strada Popa Lazar.

Parohia "Oborul Nou"
Adresa: Str. Avrig nr. 21, sector 2, Bucuresti
Tel.: 021 252 81 40
E-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

Sfintitii Preoti:

Preot Paroh Ionel Iordache

Preot Paroh Ionel Iordache


Sector Preot Paroh: Ionel Iordache

Tel.: 021 687 20 86
Tel. mobil: 0766 362 818

Blocurile: C19, O9, O10, O11, O12, O13, O14, P3, P4, P8, P12, P13, P14, P15, P16, P17, P18, P19, P19 bis, P21, P30A, P31, P32, P33, P33A, P36, P37, P38, 4, 4bis, 438, 439, 441, 442

Strazile: Avrig, Bd. Ferdinand



Preot Dr. Dan Badulescu


Preot Dan Badulescu

Sector Preot: Dan Badulescu
Tel. mobil: 0742 050 303

Blocurile: P5, P6, P18 bis, P30, U1, U2,T1, T2, T3, T4, 404, 405, 430, 431, 432, 433, 434, 435, 5A, 5B, 5C, 5D, "Aversa", Bl. Sp. Milescu 7-11

Strazile:
Caminului, Chiristigii (pana la Str. Avrig), Bd. Ferdinand, Heliade Radulescu, Miresmei, Sos. Pantelimon, Popa Lazar, Ritmului (fara blocuri), Spatar Nicolae Milescu (pana la Str. Amiral Murgescu), Mandarinei, Ziduri


Preot Nicolae Ionascu


Preot Nicolae Ionascu

Sector Preot: Nicu Ionascu
Tel. mobil: 0746 148 301

Blocurile: A, B, D, E, F, G, ITB, P2, 107, 108, 116, 117B, 117C, 401B, 446, 452, Caminului 22-24

Strazile: Aleea Zarandului, Amiral Murgescu, Baicului, Constantin Giorgian, Elev Stefanescu, Eufrosin Poteca, Bd. Ferdinand, Bd. Garii de Est, Magura Vulturului, Spatar Nicolae Milescu (de la Str. Amiral Murgescu)

Patriarhia.ro - Patriarhia Romana
BibliaOrtodoxa.ro - Biblia Ortodoxa online sau Sfanta Scriptura
Credo.ro - Portal ortodox
CrestinOrtodox.ro - Portal crestin ortodox
Crestinism-Orthodox.com - Crestinism Ortodox - Ortodoxia pe Web: catalog, clasamente, motor de cautare
OrtodoxMedia.com - Inregistrari audio-video ortodoxe, stiri si opinii.
SfaturiOrtodoxe.ro
Crestinism-ortodox.ro
Calendar-Ortodox.ro - Calendar Ortodox, Sfintii Zilei, Vietile Sfintilor, Sinaxar
CartiOrtodoxe.ro
Galerie icoane - Peste 500 de icoane
RazboiulNevazut.org
RugulAprins.go.ro
FlacaraCredintei.ro - Portal crestin ortodox
OrtodoxTv.com
CartiortOrtdoxe.com
LibrariaSophia.ro

Filocalia.ro
Misiune-Ortodoxa.ro
Resurse-Ortodoxe.ro - Spiritualitate crestin ortodoxa - Predici, rugaciuni, filme, carti, conferinte ortodoxe
OrthodoxPhotos.com
Ortodox.net - Biserica Ortodoxa Libera
Ortodox.org
Ortodoxie.md - Informatie crestin ortodoxa
Odaia de sus - In odaia de sus, unde eram adunati, erau multe făclii aprinse. (Faptele Apostolilor, 20:8)
Orthodox Christian Links
Ortodox.as.ro
Ortodoxie-Catolicism.com
Despre Masonerie (Fracmasonerie)

AdevarulDespreAvort.ro - Cum se dezvolta copilul, omul inainte de nastere si ce NU se spune despre: avort, anticonceptionale, contraceptive, sterilet, RU 486 (Mifepristone), avort timpuriu, avort menstrual, avort hormonal, avort medicamentos, Sindromul Post-Avort, bolile cu transmitere sexuala, prezervativ, spermicide, fertilizarea in vitro - FIV, cum se dezvolta copilul nenascut (intre conceptie si nastere), dezvoltare embrionara, fetala, etc. Studii medicale, filme, marturii, etc.
Viata incepe in momentul conceptiei !
Avort.ro - Stii ce inseamna cu adevarat un avort ? Stii cu adevarat despre cum se efectueaza un avort, adevarul despre contraceptie, pilulele anticonceptionale, sterilet..., prezervativul este el oare sigur pentru protectia contra SIDA, HIV, si alte boli cu transmitere sexuala...? Stii cu adevarat cand incepe viata unei noi fiinte umane, unui om ? Detalii...

SufletOrtodox.ro - Articole - Arhiva - Biblioteca Ortodoxa: Audio, video, carti, documente

Donatii se pot efectua prin virament bancar in urmatorul cont:

Parohia "Oborul Nou"
IBAN: RO32RNCB5020000038460001 - BCR S2

C.U.I.: 11524087

Adresa postala este urmatoarea: Str. Avrig nr. 21, sector 2, Bucuresti

Pe e-mail putem fi contactati la adresa: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

Biblia Ortodoxa

Biblia sau Sfanta Scriptura este alcatuita din Vechiul si Noul Testament.

Noul Testament este Testamentul lui Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, numit si Testamentul Iubirii lasat de Dumnezeu Fiul oamenilor.

Noul Testament il putem numi si Porunca Iubirii, Legea Iubirii "redata" oamenilor de Iisus (pentru desavarsirea legii anterioare, legea talionului - "Ochi pentru ochi, dinte pentru dinte" - care nu era o lege a iubirii ci o lege a "dreptatii") pentru toata creatia lui Dumnezeu: oameni, animale, natura, pentru cele vazute si nevazute pentru toate cele create de El, de Dumnezeu, deoarece Dumnezeu Iubire este.

Noul Testament (alcatuit din 4 Evanghelii scrise de: Matei, Luca, Marcu, Ioan) este numit Sfanta Evanghelie, Evanghelia sau Buna Vestire, adica a fi crestin inseamna in primul rand Bucurie, o Buna Vestire pentru Bucurie, deci Biblia este Cuvantul lui Dumnezeu pentru oameni, este Cartea Sfanta (numita si: Cartea Cartilor)
.

BIBLIA ORTODOXA ONLINE sau Sfanta Scriptura, Cartea Cartilor - http://BibliaOrtodoxa.ro